Doorgaan naar hoofdcontent

Bühne special

Anton Verhey

Anton Verhey staat centraal in deze Bühne special. In deze serie is er aandacht voor mensen met een bijzonder profiel en geluid, de paradijsvogels van onze cultuur. In dit nummer staat schilder Anton Verhey centraal. De grote man uit het Friese Oldeholtpade is een bijzondere weg gegaan. Hij heeft zich, dat kunnen we zonder voorbehoud stellen, volledig gegeven aan de kunsten. Hierbij heeft hij in de loop der jaren een bijzonder oeuvre ontwikkeld.

Zoals alle jonge kunstenaars was Verhey zoekende, individueel en binnen een kunstenaarscollectief, tot uiteindelijk de geschiedenis hem over de streep trok. Al vanaf zijn jonge, niet gemakkelijke jaren in het ouderlijk huis, was Verhey gefascineerd door geschiedenis. Uiteindelijk zou dat zijn grootste thema in de schilderkunst worden. Zijn werk is wel vergeleken met de beroemde schoolplaatschilder Isings. En inderdaad is Verheys werk van een vergelijkbaar niveau. Maar Verheys concentratie was dieper wat betreft zijn thema’s. Binnen de geschiedenis werd uiteindelijk het napoleontische thema zijn belangrijkste spil, waarover recentelijk nog een naslagwerk verscheen. Ook over zijn andere deelthema’s verschenen mooi verzorgde bundels.

Naast historische thema’s speelden ook sociale thema’s een belangrijke rol. In al zijn werk viel het minutieuze oog voor detail op. Verhey deed eerst veldonderzoek voordat hij aan het schilderen ging en dit maakt zijn werk buiten de gebruikelijke artistieke kringen ook van belang voor de liefhebbers van (vaderlandse) geschiedenis.

Noud Bles

Wie in het voorjaar van 1945 is geboren, hoort ‘officieel’ niet tot de babyboomers, die geuzennaam is voorbehouden aan de kinderen die ná de bevrijding het levenslicht zagen. Echte oorlogskinderen zijn de baby’s uit de eerste vier maanden van 1945 ook niet. Een van deze ‘schaduwkinderen’ is de schrijver Noud Bles, geboren 19 maart 1945 in het toen nog niet bevrijde Vinkeveen. Voorjaar 2020 viert hij zijn 75e verjaardag. Net als Nederland, 75 jaar na de bevrijding van de Duitse bezetting. Maar er valt in deze lente weinig te vieren. Het coronavirus maakt overal slachtoffers, het maatschappelijke le-ven valt stil en ‘zoveel mogelijk binnen blijven’ is voor iedereen het parool. Geen reden tot feesten, toch brengt Uitgeverij Aspekt enke-le opvallende publicaties uit waarin uiteenlopende facetten van het schrijverschap van Noud Bles zichtbaar worden. Allereerst deze Bühne Special Noud Bles. Bühne is het lite-rair-culturele tijdschrift in boekvorm, dat sinds 2014 tweejaarlijks verschijnt. De Noud Bles editie van Bühne bevat gedichten, een kort verhaal, essays en columns van deze schrijver plus bijdragen van bevriende auteurs als Marijke Hanegraaf, Wim Huijser, Jan de Rooy, Michiel van Kempen, Margreet den Buurman, Victor Vroom-koning, Thomas Verbogt en anderen. Poëzie en het korte verhaal hebben in deze Bühne editie een prominente plaats gekregen. De gedichten kennen steden in de Oekraïne, een dorp in Hongarije en Nijmegen aan de Waal als hun natuurlijke decor. De verhalen lopen over van faustiaanse ambities en vlinderen langs rivieroevers om te landen in de stilte van de werkkamer. Alles bij elkaar een Bühne-nummer dat uitblinkt door veelzijdigheid, afstand en nabijheid en de warmte van de hedendaagse literatuur. Bühne Special Noud Bles is een feestelijk lichtpunt in bewolkte tijden. De uitgeverij publiceert in april 2020 ook de herziene herdruk van de roman Bevrijdingsvuur van Noud Bles. Na de romans De ver-borgen hand (2017), De Poolse weg (2018) en Zoons zonder va-der (2019) is Bevrijdingsvuur de vierde uitgave van deze auteur bij Aspekt op rij. In de halfjaarlijks verschijnende nummers van lite-rair-culturele tijdschrift Bühne zijn regelmatig korte verhalen van Noud Bles te vinden. In deze Noud Bles Bühne Special een uitvoe-rig overzicht met alle biografische en bibliografische gegevens.

Jan de Rooy

Jan de Rooy heeft zijn leven vastgelegd in dagboeken, brieven en verhalen. Hij is opgeleid tot musicus, maar door al dat geschrijf en het flinke aantal boeken dat hij heeft gepubliceerd is hij in de eerste plaats schrijver. In dit aan hem gewijde nummer van Bühne zijn nieuwe verhalen van hem opgenomen vol fantasie en fijnzinnige humor zoals zijn lezers dat van hem gewend zijn. 

Voorts fragmenten uit briefwisselingen met Wim Hazeu, Anna Rybinski, Mensje van Keulen (van wie ook een sonnet is opgenomen) en Willem Frederik Hermans. Een niet in boekvorm gepubliceerd verhaal van Ethel Portnoy geeft een inkijkje in het huis van Jan de Rooy. Dat gebeurt ook in de bijdrage van Bert van der Veer die levendige passages uit zijn Dimitri Frenkel Frank biografie weet samen te vatten. Jan Schmidt vertelt over de beroemde Osmaanse dichter Mehmed Nedim van wie een ontroerend gedicht is opgenomen. Peter Leemeijer en Francine Tricolore dragen bij met raadselachtige verhalen.

Dit Bühne nummer wordt geopend met een gesprek dat Perry Pierik eerder dit jaar had met Jan de Rooy. Het geheel wordt opgesierd met niet eerder gepubliceerde foto’s en illustraties.

Roelof Bos (Celeste Lupus)

Roelof Bos (Celeste Lupus), verraste de literaire wereld in korte tijd door in de loop van een paar jaar een aantal omvangrijke alsmede zeer lezenswaardige romans af te leveren. Apollo aan de Seine, Smalspoor, De geest der wet, De lotgevallen van Tobias Vlek en Verdwaald in eigen land zijn stuk voor stuk literaire hoogstandjes. De roman rond Tobias Vlek is inmiddels ook in het Engels verschenen. Tevens staat er een toneelstuk op stapel. Daarnaast voert Roelof Bos een uitgebreid weblog waarin literaire stukken, maar ook meer politieke en juridische beschouwingen, voor het voetlicht treden. Het decor van Bos’ romans staat in de echte wereld, zoals te lezen is in bijvoorbeeld De geest der wet: “Tijdens een militaire Navo oefening raakt de Sovjet Unie in paniek. Als zij niets doen is het te laat. Zullen de Verenigde Staten zich aan hun Navo verplichting houden? Had Generaal De Gaulle gelijk door zich uit de Navo terug te trekken? Behoorde de bezetting van het Ruhrgebied tot de doelstellingen van de Sovjet Unie, aangespoord door een wanhopige Erich Honecker, leider van de DDR? Wat was de rol van Gorbatsjov? Welke rol speelde bij dit alles de Rijksdagbrand uit”.

In deze bundel maken we ook kennis met Bos als blog-auteur en is er een interview met hem opgenomen. Tevens zijn er verschillende stukken van andere Bühne-auteurs opgenomen. Deze Bühne-special levert een aangename kennismaking op met een multi-talent.

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom, maakte managementcarrière in het internationale bankbedrijf (Lloyds bank, Bank of Montreal, American Express) en was/is gelijktijdig werkzaam in de lokale politiek als gemeenteraadslid en wethouder. Daarnaast schrijft Robert als roman- en non-fictionschrijver en als dichter en journalist. Geregeld wordt Robert gehoord op de radio, gezien op tv en gelezen in de schrijvende media.

Van Robert Jan Blom verschenen tot nu toe 135 titels. Naast het schrijven van boeken, produceert Robert artikelen, columns, samenvattingen en analyses. Het uitgebreide oeuvre bevat veel non-fiction werken, maar zijn bibliografie toont ook een fors aantal literaire uitingen zoals romans, gedichtenbundels en korte verhalen. 

In deze speciale uitgave van Buhne een boeiende presentatie van werken van Robert Jan Blom. Een aantal boeken mag worden aangeduid als kritisch zoals zijn verhalenbundel over de oorlog: 1940 – 1945 De Oorlog van mijn Jeugd. Maar de humor ontbreekt evenmin en Roberts stijl is behoudend en aangrijpend, zoals in zijn romans als De Rode Mist, Op een tapijt van Vleugels en Het Land van Stille Vogels. Ook bevelen wij een interessante selectie gedichten aan. 

Velen zullen boeken van Robert Jan Blom hebben gelezen. Deze Bühne is bedoeld voor hen én voor lezers die Robert nog niet kennen; derhalve een ‘collage van herkenning’ of een mooie kennismaking met een actieve, multi-getalenteerde schrijver. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aan kinderen in Gaza

Aan kinderen in Gaza  -   Admira Fazlic

Interview met Marcel van Brandwijk n.a.v. zijn nieuwe roman 'Gehavend Kruis'

Je hebt inmiddels een behoorlijk oeuvre op je naam staan, boeken gesitueerd in de Middeleeuwen: historische romans. Je hebt een achtergrond in het onderwijs, ik kan me voorstellen dat er een verbintenis tussen is? De ervaring opgedaan in het onderwijs en mijn voorliefde voor geschiedenis zijn van grote invloed geweest op zowel keuze om te gaan schrijven als op de inhoud van mijn boeken. Voor de klas heb ik mij de vaardigheid van vertellen en het combineren van feiten met fictie aangeleerd. Daar is geschiedenis als geen ander vak geschikt voor. Het gaat immers over het verleden van de MENS. Binnen een historisch kader kan je volop fantaseren hoe het leven van onze voorouders in dat verleden verliep. Eén van mijn vaste tips voor leerlingen was: ‘geschiedenis moet je niet leren, je moet het beleven’. Oftewel, stap in de tijd van de…!   In wat voor huis groeide je op, en speelden boeken en of literatuur en geschiedenis een belangrijke rol? De eerste jaren van mijn leven woonde ik met mijn

Met Ron Brandsteder op Hawaii

Ach hij is en was altijd zo’n aardige en keurige jongen’, mijmeren Martine en Louise Fokkens, beter bekend als de ouwehoeren, over hun jeugdvriend Ron Brandsteder. In de roddelblaadjes staan de laatste tijd wat sombere berichtjes en hij is gestopt met zijn radiorubriek. De jaartjes gaan blijkbaar tellen. ‘Ons Amsterdam van vroeger was veel kleiner’, vertellen de dames, ‘je kende bijna iedereen of je had bij ze op school gezeten. Ron z’n opa woonde in |Amsterdam-west , ergens bij het Vondelpark en onderweg daar naar toe wipte hij vaak even langs. Bij cafe Pleinzicht zagen we hem staan met zijn brommertje en als Louise even tijd had gingen ze samen op pad, achter op het Puchje. Vorig jaar hadden de dames Fokkens en Brandsteder nog uitgebreid op het leven geproost. Bij Zandvoort aan Zee waren ze elkaar tegen het lijf gelopen. Ron had daar zijn  radiostudio en junior was er ook. De lucht was blauw, de muziek vrolijk, en tropische planten bewogen mee met de zilte lucht. Het leek Hawai wel d