Doorgaan naar hoofdcontent

Het eerste nummer van Bühne

 

Het eerste nummer van Bühne, tijdschrift voor literatuur en cultuur is verschenen!

Bijdragen van onder meer:

Hans Dütting, Richard Ernest, Jan Best-de Vries, Hans Muiderman, Jos van der Meer, Nelleke Viëtor, Rob Molin, Margreet den Buurman, Nora de Ruyter, en Perry Pierik.

154 pagina's met korte verhalen, poëzie en essays.

In een ten geleide bij het eerste nummer refereert auteur/uitgever Perry Pierik van Aspekt aan Die Weltbühne, een Berlijns weekblad voor kunst, politiek en economie dat in 1905 werd opgericht: "Voor velen die betrokken waren [geweest] bij dit blad was het een spreekbuis, leerschool en soms een eerste podium tot wereldsucces." Het tijdschrift ging ter ziele toen het nazisme vaste voet aan de grond had gekregen."  
   Maar, aldus Pierik: "Het huidige tijdschrift Bühne is natuurlijk geen kopie, zelfs geen eigentijdse variant. Bühne is een ode en een onderstreping van het feit dat cultuur zijn weg moet vinden, ongeacht het politieke of economische klimaat. Daarom dit tijdschrift van Aspekt, ontstaan in een tijd van crisis, maar vol onverbeterlijke overtuiging, dat het letterenland bouwt aan de eeuwigheid."



(foto omslag: Stefan Zweig)

Verschijnt 2 x per jaar: najaar - september/oktober - voorjaar - maart/april

ISBN: 9789461535900

Prijs: €16,95

Redactie: Margreet den Buurman, Perry Pierik en Jan Best-de Vries
Typografie en vormgeving: Mark Heuveling van Aspekt

Voor bestellen en informatie: bij de boekhandel of via
info@uitgeverijaspekt.nl Of: https://uitgeverijaspekt.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aan kinderen in Gaza

Aan kinderen in Gaza  -   Admira Fazlic

Interview met Marcel van Brandwijk n.a.v. zijn nieuwe roman 'Gehavend Kruis'

Je hebt inmiddels een behoorlijk oeuvre op je naam staan, boeken gesitueerd in de Middeleeuwen: historische romans. Je hebt een achtergrond in het onderwijs, ik kan me voorstellen dat er een verbintenis tussen is? De ervaring opgedaan in het onderwijs en mijn voorliefde voor geschiedenis zijn van grote invloed geweest op zowel keuze om te gaan schrijven als op de inhoud van mijn boeken. Voor de klas heb ik mij de vaardigheid van vertellen en het combineren van feiten met fictie aangeleerd. Daar is geschiedenis als geen ander vak geschikt voor. Het gaat immers over het verleden van de MENS. Binnen een historisch kader kan je volop fantaseren hoe het leven van onze voorouders in dat verleden verliep. Eén van mijn vaste tips voor leerlingen was: ‘geschiedenis moet je niet leren, je moet het beleven’. Oftewel, stap in de tijd van de…!   In wat voor huis groeide je op, en speelden boeken en of literatuur en geschiedenis een belangrijke rol? De eerste jaren van mijn leven woonde ik met mijn

Met Ron Brandsteder op Hawaii

Ach hij is en was altijd zo’n aardige en keurige jongen’, mijmeren Martine en Louise Fokkens, beter bekend als de ouwehoeren, over hun jeugdvriend Ron Brandsteder. In de roddelblaadjes staan de laatste tijd wat sombere berichtjes en hij is gestopt met zijn radiorubriek. De jaartjes gaan blijkbaar tellen. ‘Ons Amsterdam van vroeger was veel kleiner’, vertellen de dames, ‘je kende bijna iedereen of je had bij ze op school gezeten. Ron z’n opa woonde in |Amsterdam-west , ergens bij het Vondelpark en onderweg daar naar toe wipte hij vaak even langs. Bij cafe Pleinzicht zagen we hem staan met zijn brommertje en als Louise even tijd had gingen ze samen op pad, achter op het Puchje. Vorig jaar hadden de dames Fokkens en Brandsteder nog uitgebreid op het leven geproost. Bij Zandvoort aan Zee waren ze elkaar tegen het lijf gelopen. Ron had daar zijn  radiostudio en junior was er ook. De lucht was blauw, de muziek vrolijk, en tropische planten bewogen mee met de zilte lucht. Het leek Hawai wel d