Doorgaan naar hoofdcontent

Recensie: Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein


Aspekt, 2025, 86 blz., EUR 19,95

ISBN: 9789464873405


Het omvangrijke schilderwerk van Anton Verhey neemt een unieke plaats in binnen de hedendaagse Nederlandse schilderkunst. Na een onstuimige periode van markante en parodieachtige doeken, later gecombineerd met sociaal bewogen werk, legde hij zich in de loop van zijn leven meer en meer toe op historische thematiek, met name op historische veldslagen, militaire gebeurtenissen en het portretteren van soldaten door de eeuwen heen. Hiermee werd hij ook internationaal bekend.

Naast veelvuldig werk over de napoleontische tijd besteedde Anton Verhey ruimschoots aandacht aan de Nederlandse geschiedenis. En dan vooral op vergeten thema’s en verloren ‘helden’. In die combinatie werd Verhey verzocht een onbekende geschiedenis van Slot Loevestein —waaruit ooit de Nederlandse jurist Hugo de Groot in een koffer ontsnapte— te schilderen. Het ging hier om de verovering van het slot door de watergeuzen in 1570 tijdens de Tachtigjarige Oorlog, die onder leiding stonden van Herman de Ruyter. Deze dramatische geschiedenis, samen met de herovering van het slot door de Spanjaarden en de tragische dood van De Ruyter, vormde het decor voor drie tweeluiken van Verheys hand.

Hij toont zich met deze werken een van de bekwaamste en bekendste Nederlandse contemporaine schilders van historische afbeeldingen. Met dit boek is het schilderwerk van de populaire Verhey verder voor het grote publiek ontsloten. Het boek van de samensteller-schrijver Perry Pierik is liefdevol uitgegeven met veel zin voor het detail. In vierkleurendruk en gebonden op de wereld gebracht.

[Pieter Jan Verstraete]

https://uitgeverijaspekt.nl/product/anton-verhey-en-de-herontdekking-van-herman-de-ruyter/




Reacties

Populaire posts van deze blog

Aan kinderen in Gaza

Aan kinderen in Gaza  -   Admira Fazlic

Interview met Marcel van Brandwijk n.a.v. zijn nieuwe roman 'Gehavend Kruis'

Je hebt inmiddels een behoorlijk oeuvre op je naam staan, boeken gesitueerd in de Middeleeuwen: historische romans. Je hebt een achtergrond in het onderwijs, ik kan me voorstellen dat er een verbintenis tussen is? De ervaring opgedaan in het onderwijs en mijn voorliefde voor geschiedenis zijn van grote invloed geweest op zowel keuze om te gaan schrijven als op de inhoud van mijn boeken. Voor de klas heb ik mij de vaardigheid van vertellen en het combineren van feiten met fictie aangeleerd. Daar is geschiedenis als geen ander vak geschikt voor. Het gaat immers over het verleden van de MENS. Binnen een historisch kader kan je volop fantaseren hoe het leven van onze voorouders in dat verleden verliep. Eén van mijn vaste tips voor leerlingen was: ‘geschiedenis moet je niet leren, je moet het beleven’. Oftewel, stap in de tijd van de…!   In wat voor huis groeide je op, en speelden boeken en of literatuur en geschiedenis een belangrijke rol? De eerste jaren van mijn leven woonde ik met m...

Met Ron Brandsteder op Hawaii

Ach hij is en was altijd zo’n aardige en keurige jongen’, mijmeren Martine en Louise Fokkens, beter bekend als de ouwehoeren, over hun jeugdvriend Ron Brandsteder. In de roddelblaadjes staan de laatste tijd wat sombere berichtjes en hij is gestopt met zijn radiorubriek. De jaartjes gaan blijkbaar tellen. ‘Ons Amsterdam van vroeger was veel kleiner’, vertellen de dames, ‘je kende bijna iedereen of je had bij ze op school gezeten. Ron z’n opa woonde in |Amsterdam-west , ergens bij het Vondelpark en onderweg daar naar toe wipte hij vaak even langs. Bij cafe Pleinzicht zagen we hem staan met zijn brommertje en als Louise even tijd had gingen ze samen op pad, achter op het Puchje. Vorig jaar hadden de dames Fokkens en Brandsteder nog uitgebreid op het leven geproost. Bij Zandvoort aan Zee waren ze elkaar tegen het lijf gelopen. Ron had daar zijn  radiostudio en junior was er ook. De lucht was blauw, de muziek vrolijk, en tropische planten bewogen mee met de zilte lucht. Het leek Hawai w...