Recensie: Anton Verhey en de herontdekking van Herman de Ruyter. Studie naar het drieluik rond Slot Loevestein
Aspekt, 2025, 86 blz., EUR 19,95
ISBN: 9789464873405
Het omvangrijke schilderwerk van Anton Verhey neemt een
unieke plaats in binnen de hedendaagse Nederlandse schilderkunst. Na een
onstuimige periode van markante en parodieachtige doeken, later gecombineerd met
sociaal bewogen werk, legde hij zich in de loop van zijn leven meer en meer toe
op historische thematiek, met name op historische veldslagen, militaire
gebeurtenissen en het portretteren van soldaten door de eeuwen heen. Hiermee werd hij ook
internationaal
bekend.
Naast veelvuldig werk over de napoleontische tijd
besteedde Anton Verhey ruimschoots aandacht aan de Nederlandse geschiedenis. En
dan vooral op vergeten thema’s en verloren ‘helden’. In die combinatie werd
Verhey verzocht een onbekende geschiedenis van Slot Loevestein —waaruit ooit de
Nederlandse jurist Hugo de Groot in een koffer ontsnapte— te schilderen. Het
ging hier om de verovering van het slot door de watergeuzen in 1570 tijdens de
Tachtigjarige
Oorlog, die onder leiding stonden van Herman de Ruyter. Deze dramatische
geschiedenis, samen met de herovering van het slot door de Spanjaarden en de
tragische dood van De Ruyter, vormde het decor voor drie tweeluiken van Verheys
hand.
Hij toont zich met deze werken een van de bekwaamste en
bekendste Nederlandse contemporaine schilders van historische afbeeldingen.
Met dit boek is het schilderwerk van de populaire Verhey verder voor het grote
publiek ontsloten. Het boek van de samensteller-schrijver Perry Pierik is
liefdevol uitgegeven met veel zin voor het detail. In vierkleurendruk en
gebonden op de wereld gebracht.
[Pieter Jan Verstraete]
https://uitgeverijaspekt.nl/product/anton-verhey-en-de-herontdekking-van-herman-de-ruyter/

Reacties
Een reactie posten